Thursday, January 04, 2007
يا مدينـــــــــــــــــــــــه




ماهو كل من راح راجع
خلى الى فى قلبى ..... فــــ قلبى
لاتقلبين المواجع
لاتقلبين المواجع
رحت كلـًى
كنت امشى والتفتلك
صرت امشى .... والتفتلى
وان عرفتى الفرق نادى
بالمدينه
يــــا مديـنه
من لمح انسان ضايع


.


ياشعورى بالتعب
ياتعب هذا الشعور
ودعتك وكلى فرح
رديتلك مكسور
تسامحنى ....!!!
لو قـلتـلك ان النهار الى بداخـلنا ... طفا
او قلتلك ان الفجر مثل التعب فينى ... غفا
تسامحنى ....!!!
لو تدرى انى برحلتى لاماخسرت ... الا الوفا
اوتدرى ان هذا الحبر بعضه مرض ... بعضه شفا

ولوقلتلك انى بعد كل هـــ الملل رديت
فيك ادور
نبرتى
حزنى
جنونى
جيت لكن مالقيت
كنت انا بقربك ... بدونى


من لمحنى ...؟؟؟
من لقانى ...؟؟؟
نادى عنى ... دام يسكن فى عيونج ... نور
افصح من لسانى
دورينى
فى كفوف الهم
فى هم الكفوف
يمكن وسط ادراجى ... يمكن
مرمى ورى هذى الرفوف


يمكن اكون هناك
يمكن اكون هناك
يمكن اكون بأى مسا ... عشته انا وياك
يمكن حنينى
خلانى اسكن فى جسد انسان ثانى ... مايبينى
اويمكن انا
للحين انا
بس الحزن ( بـيـــــنى ) و ( بـيــــــنى )
دورينى .... ودى بعد هذا العمر
افهم انا وينى


يمكن اكون بعين شقرا خذتنى وياها لسفر
يمكن اكون بشعر سمرا بللنى وياها المطر
يمكن باوراقك
بمنديلك
بقرشه عطر محتفظه فيها مــن زمان
يمكن بالبوم الصور


شوفينى يمكن صرت ( اصفر )
من كثر مانسيتينى بجيوبك
شوفينى يمكن صرت ( ازرق )
من كثر ماكتبتينى
وشطبتينى
ونسيتينى على ثوبك


يمكن تعبت من الوطن
وفكرت بالاخر اسافر
يمكن بأحد هذى الدفاتر
شوفينى يمكن بالمقاهى
بالملاعب
بالملاهى
يمكن بشباك التذاكر
فى دموع انسان خايف
انه يجى لـــــ باجر


يمكن رحلت وماسأل عنى احد
يمكن رجعت ومادرى عنى احد


بذكرياتى
بالحنين !!
بالحنين !!
بالحنين !!
فى حزن طفل يتمشى
تحت سور المدرسه
وسط ملعب ( قطعه سبعه )
عند موقف باص .... سته وعشرين
اسألى عنى السنين
يمكن انا للحيـــــن
فى وسيله حب عايش
لزقتها بطوفه محول ... فى سنة تسعين
اذكر انى بيومها كنت انادى ... يابلادى ... يابلادى
دورينى
يمكن تلاقينى بكفن فايق
او اغنـــيـــًـه لـــ عبادى


اسالى كل شى عنى
اسالى عنى الكتابه
اسالى عنى الكآبه
دورينى بالحقيقه
ولا لحظه ...!!!!
دورينى بالخيال
بالفراق الى انتمنا فيه لو لحظه وصال
بالدعاء الى نقوله ونكتشف انه محال
اسالى كل الدروب
السكوت الى يتـطاير ... من بكا الاطفال
اسالى عنى الشوارع
اسالى عنى المدامع
اسالى ( احمد هلال )


وان تعبتي ومالقيتي
نادى فى وسط المدينه
باعلى صوتج

يــــــا مديــــــنة
يـــــــا مد يـــــــنة
من لمح انسان ضايع

من لمح

انسان

ضايع


من روائع سامي الانصاري
 
posted by ToFFeY at 2:13 PM | Permalink |


10 Comments:


  • At 6:06 AM, Blogger 7osen

    قصيده رائعه

    اختيار موفق

    وتساؤل اخير

    من لمح انسان ضايع

    من لمح انسان ضايع

     
  • At 7:10 AM, Blogger ToFFeY

    شاكرة مرورك اخوي

     
  • At 12:15 PM, Blogger Яeema

    مبروك البلوق اليديد

    إنشاء الله فاتحه خير عليج


    قصيدة رائعه
    إستمتعت بقراءتها



    ملاحظة متواضعه

    ما يبين وين الكومنت

    أعتقد تحتاجين إتغيرين الألوان شوي بالنكات

    الروابط

     
  • At 1:08 PM, Blogger ToFFeY

    ريما شاكره مرورج عزيزتي

    ايه ادري انا مخربطه جم شغله وان شاء الله اعدلها

    بس تدرين الشغله متعبه لما تقعدين تغيرين الالوان وياخذ وقت :)
    اشكر ملاحظتج

     
  • At 3:17 PM, Anonymous Anonymous

    بعد التحية لأغلى انسانه
    حبيت ابارك لج على البلوق اليديد
    و على اختيارج الحلو
    من جميع النواحي
    و خصوصا:الالوان الشتوية
    اللي تحسس القارئ بالدفى
    اتمنى لك من كل قلبي التوفيق يا احن و اجمل و اطيب من لي بالدنيا
    انتي
    يا الغالية
    و كل شي منج أكيد حلو

     
  • At 4:11 PM, Blogger ToFFeY

    حبيبتي ما قصرتي والله شرف لي وجودج ببلوقي
    واشكرج على كل كلمه قلتيها
    ما ننحرم ان شاء الله

     
  • At 3:18 AM, Blogger سالفة قلب

    دورينى .... ودى بعد هذا العمر
    افهم انا وينى


    اختيار رائع

    مبروك البلوق وعساه فاتحة خير

     
  • At 7:40 AM, Blogger ToFFeY

    سالفه قلبي يا سالفه قلبي

    اشكر مرورج حبيبتي

    غلاك الاول ماتغير لهالحين
    مازلت غالي يابعد كل غالي
    مهما نغيب ايام وشهور وسنين
    يبقى رصيدك بالحشا دوم عالي
    لا ماتغيرنا عل العهد باقين
    باقين مهما ابعدتنا الليالي

     
  • At 8:46 PM, Anonymous Anonymous

    الف مبرك البلوق وعقبال المليون
    عيدكم مبارك

     
  • At 10:43 PM, Blogger أُكتب بالرصاص

    حاجة حلوة خالص
    بس سؤال لو ما فيهاش تعب


    مين
    سامي الانصاري؟